fredag 1. mars 2013

Steinveggen med peisinnsats...

 " fyr i peisen -hvis du skjønner ka eg meina "

 
Her er det snart klart for oppmuring av veggen og kassen som ovnen skal
stå på. Brannplater skal på , og mange forskrifter må leses.
 
  Denne veggen er "brytningen" i huset. Den er røff, grov men samtidig elegant på grunn av peisinnsatsen vi valgte. Vi gikk for en Lotus570 widescreen i glass. Den har en effekt på 3-9 kW, og varmer utrolig godt.
Her kan dere lese om planleggingen av peisveggen : http://rogrhjem.blogspot.no/2011/09/peis-innsats.html
Natursteinen er kjøpt hos Fagflis, og jeg liker den bare bedre og bedre.
Når man skal ha en slik vegg er det viktig å legge stein i fremkant av peisen. Vi kjøpte oppdalsskifer som vi brukte til å lage en 50cm bred sti, slik at om det skulle falle ut en vedkubbe eller glo, havner ikke dette direkte på parketten.
 
 
Vi brukte også skifer til å lage hyllene og luftehullene.
Vi syntes det ble mye penere å bruke stein der, enn å sette inn en sort rist både oppe og nede. Jeg ser mange som har brukt denne rista, og hver gang jeg ser det, tenker jeg at jeg er veldig glad vi ikke gikk for den løsningen med steinheller.
 
Oppdalsskifer er og blir veldig fint! 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for din hilsen ♥
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...